لر ( لک ، بختیاری ، فیلی ، ممسنی ، کلهر ، ثلاثی و ... )

لرستانات سرزمینی متشکل از چند استان لرستان ، کهکیلویه و بویراحمد ، چهارمحال و بختیاری ، ایلام ، کرمانشاه ، همدان ، قزوین ، مرکزی ،اصفهان و ... می باشد .

لرستانات سرزمینی متشکل از چند استان لرستان ، کهکیلویه و بویراحمد ، چهارمحال و بختیاری ، ایلام ، کرمانشاه ، همدان ، قزوین ، مرکزی ،اصفهان و ... می باشد .

خلاصه ای از کتابها و متون مربوط به سرزمین لر نشین و تاریخ این نژاد کهن تهیه شده است .

طبقه بندی موضوعی

غار منو

چهارشنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۴، ۰۲:۰۵ ب.ظ

غار منو Meno Cave یکی از جلوه های منحصر به فرد طبیعت شهرستان دورود می باشد که در 25 کیلو متری این شهرستان و در نزدیکی روستای گورکش واقع شده است.
این غار در جنوب شهرستان دورود و در جنوب شرقی روستای گورکش می باشد و در ارتفاع حدوداً 400-300 متری از روستای گورکش واقع شده است.
برای دسترسی به این غار زیبا ابتدا باید تا روستای گورکش رفته که اخیراً مسیر جاده ای از خرم آباد و از روستای باغ پشمان به این روستا ساخته شده است. مسیر ساده تر آن از محل پیاده شدن از ایستگاه قطار روستای بین راهی چم چید ( حد فاصل ایستگاه های قارون و بیشه ) است.
یکی از جاذبه های مسیر، تالاب ازگنه می باشد که از ایستگاه چم چید 50 دقیقه پیاده روی دارد.
بعلت آنکه دهانه غار به سمت آسمان است و تقریباً شبیه به دهانه چاه است از روستای گورکش قابل رویت نیست و حتی زمانیکه زیر دهانه غار هستید شاید بدون دقت و آگاهی از محل غار نتوانید آن را پیدا کنید. در ورودی غار با تالاری به وسعت 400 متر مربع روبرو می شویم که نورگیر بوده و از آن به عنوان پناهگاه احشام اهالی منطقه استفاده می شود. در انحنای سالن اول به صورت شیبی تند، سقف و کف غار به هم می رسند که فقط یک مسیر ورودی دارد که می بایست به صورت سینه خیز از آن عبور کرد.
پس از عبور از این شیب به تالاری تاریک ولی بزرگ می رسید که از تالار اول کوچکتر و با ارتفاع تقریباً 20-15 متر است. برای دسترسی به تالار سوم که تالار اصلی غار به حساب می آید می بایست به طرف شرق حرکت کرده و یک پرتگاه به ارتفاع 8-7 متر را با وسایل صخره نوردی پایین رفته تا به تالار اصلی برسید.

در این تالار به منظره های بسیار زیبا و کم نظیر برخورد می کنید که قندیل های آهکی بوجود آورده اند و در کف آن بر اثر چکیدن آب از سقف، محل هایی آب تجمع بسته و حوضچه هایی بوجود آورده است. زمان مورد نیاز برای برگشتن از غار تا ایستگاه چم چید حدود یک ساعت و نیم می باشد. امید است که ازاین جلوه وصف ناپذیر طبیعت به نحو صحیح حفاظت شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی