لر ( لک ، بختیاری ، فیلی ، ممسنی ، کلهر ، ثلاثی و ... )

لرستانات سرزمینی متشکل از چند استان لرستان ، کهکیلویه و بویراحمد ، چهارمحال و بختیاری ، ایلام ، کرمانشاه ، همدان ، قزوین ، مرکزی ،اصفهان و ... می باشد .

لرستانات سرزمینی متشکل از چند استان لرستان ، کهکیلویه و بویراحمد ، چهارمحال و بختیاری ، ایلام ، کرمانشاه ، همدان ، قزوین ، مرکزی ،اصفهان و ... می باشد .

خلاصه ای از کتابها و متون مربوط به سرزمین لر نشین و تاریخ این نژاد کهن تهیه شده است .

طبقه بندی موضوعی

خط میخی عیلامی(نیاکان قوم لر):

جمعه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۵، ۰۸:۴۲ ق.ظ

از خط میخی سومری نخستین خط «میخی عیلامی» منشعب می‌شود ، که برای نگارش زبان عیلامی به کار می‌رود که جزو زبان‌های منفرد است. در واقع کمی بعد از پیدایش خط میخی سومری و بابلی، ساکنان منطقه شمالی دشت خوزستان و کوهپایه‌های زاگرس نوع دیگری از خط میخی تصویری را به کار بردند که به خط ما قبل عیلامی (پروتو عیلامی) مشهور شد.

 پروفسور «والتر هینتس» می‌نویسد :

« ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد وقتی که سومری‌ها خط تصویری را به عنوان بهترین وسیله برای مکاتبات خود اختراع کردند؛ این ابداع به سرعت به همسایگان عیلامی آن‌ها رسید. صرف نظر از اختلاف در جزئیات ، تردید نباید کرد که خط تصویری عیلامی بر مبنای سرمشق سومری تدوین شده است. این خط به سرعت گسترش یافت و بعدها در شمال شرق کاشان و در شرق دور و جنوب در کرمان ظاهر شد.»

از نمونه خطوط عیلامی  می توان به موارد زیر اشاره نمود:

*کتیبه بیستون که بیشترین قسمت را به زبان عیلامی اختصاص داده است و هفت صفحه از آن به زبان عیلامی است.

*کتیبه گنج نامه که قسمت وسط آن به زبان عیلامی است.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی