لر ( لک ، بختیاری ، فیلی ، ممسنی ، کلهر ، ثلاثی و ... )

لرستانات سرزمینی متشکل از چند استان لرستان ، کهکیلویه و بویراحمد ، چهارمحال و بختیاری ، ایلام ، کرمانشاه ، همدان ، قزوین ، مرکزی ،اصفهان و ... می باشد .

لرستانات سرزمینی متشکل از چند استان لرستان ، کهکیلویه و بویراحمد ، چهارمحال و بختیاری ، ایلام ، کرمانشاه ، همدان ، قزوین ، مرکزی ،اصفهان و ... می باشد .

خلاصه ای از کتابها و متون مربوط به سرزمین لر نشین و تاریخ این نژاد کهن تهیه شده است .

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در ۱۴ مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

کارشناسی یا منفعت طلبی ؟!!!

اجرای طرح انتقال آب از استان لرستان به قم موجب انتقال سالانه ۱۸۱ میلیارد لیتر آب از رودخانه‌های الیگودرز به سمت قم شده است . طبق جدول ، استاندارد مصرف آب آشامیدنی برای یک نفر در روز 130 لیتر می باشد .
 

استحمام

۴۳ لیتر

دستشویی

۲۶ لیتر

لباسشویی

۵.۱۷ لیتر

پخت و پز

۱۳لیتر

نظافت خانه و باغچه

۵.۸ لیتر

کولر و تهویه

۵.۴ لیتر

آشامیدنی و غیره

۵.۴ لیتر

ظرفشویی

۱۳ لیتر

جمع کل

۱۳۰ لیتر

 

مقدار آب انتقالی از لرستان به قم طبق استاندارد برای مصرف جمعیتی معادل 3,794,000 نفر می باشد و این در حالی است که جمعیت استان قم کمتر از 1,200,000 نفر است .

متاسفانه در حال حاضر 3 برابر مقدار آب مورد نیاز استان قم در حال انتقال می باشد که مشکلات زیست محیطی بسیاری را بوجود آورده است که هنوز صدای هیچ یک از حافظان منابع طبیعی به گوش نمی رسد .

همگی شعار "" پدر و مادر گرامی 2 تا بچه کافیه ""  را در سالهای گذشته بسیار شنیده ایم که حاصل بررسی ها و کارشناسی مسئولین محترم بود و این در حالی است که امروزه به اشتباه خود پی برده اند .

قبل از اینکه سونامی ویرانگر زیست محیطی که حاصل کارشناسی همان کارشناسان است  گریبان گیر استان های زاگرس نشین ( لرستان ، خوزستان ، چهارمحال و بختیاری ) گردد ، باید چاره ای اندیشید .

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۶ ، ۰۹:۰۸
مصطفی ستاری

📈دولت تناقض گو یا دولت کم سواد قاجار :
 با توجه به کم آبی در سال های اخیر وضعیت در استان قم بسیار حادتر از سایر شهرها است بطوریکه تنها 10 درصد از آب شرب شهر قم از چاه های منطقه علی آباد قم تامین می شود و مابقی نیاز روزانه بیش از یک میلیون نفر ساکن شهر قم از لرستان به آنجا انتقال داده می شود.
با لحاظ تمام این موارد متاسفانه شاهد کشت صدها هکتاری صیفی جات در اطراف سد 15خرداد در شهرستان دلیجان به برکت چاههای آب حفر شده با پشتوانه منابع آب دریاچه و با رضایت و قراردادهای منعقده برخی مسئولین شهر قم هستیم.
انتقال آب از سرشاخه های دز به بهانه (نیاز مردم به آب شرب) و استفاده از آن در کشاورزی و صنعت ، یکی از اهداف اساسی دولت روحانی در سال های اخیر بوده و هست .
وجود صنایع آب بر همچون فولاد در شهر های کویری اصفهان و یزد و همچنین کشت برنج و هندوانه و... نظر هر متفکری را به این تناقض گویی جلب می نماید که هدف اصلی این مافیای آب چیست؟!😐

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۶ ، ۰۹:۰۶
مصطفی ستاری